Thursday 22 March 2012

Kata2 Semangat Untuk SPM!

assalamualaikum warge blog! :D hari ni aku pergi sekolah ramai cikgu yang cite pasal result SPM yang keluar semalam. hmm, tadi cikgu cite ade 4 orang yang fail SPM. huhu. kesiannye dorang tu kene repeat balik SPM. cikgu cakap selagi kite fail SPM, kite kene ulang. kalau tak ulang sijil SPM tak sah! betul ke? hmm. naseb baik tahun ni kene lulus BM je kalau tak nak fail SPM. kalau tahun depan BM ngan SEJARAH fail, fail lah SPM kau. so, bagi yang budak2 SPM batch96 dan seterusnye korang kenelah lulus BM ngan SEJARAH.

hmm. sebenarnye naik form 4 tahun lepas lagi aku dah target SPM lulus2 je sebab susah. tapi, ustazah aku cakap, 'kalau kite dah usahe, insya-allah, pasti Allah akan tolong kite. so, kalau kite dah ade usahe, nak dapat 11A+ tu tak mustahillah.' kate2 yang dilemparkan oleh ustazah tu sangat-sangat membakar semangat aku. cume tinggal nak tak nak je study tu. okay. yang sebenarnye memang aku tak bersedie lagi nak amek SPM tahun ni. ustazah aku cakap lagi, 'mase untuk kamu insaf masih ade lagi. jadi, kalau nak insaf, insaf dari sekarang. kalau kamu insaf sekarang, insya-allah, kamu tak kan rase takut nak amek SPM nanti dan kamu rase bersedie nak amek SPM.' aku merasekan sekali lagi yang ustazah telah membakar semangat aku time tu sampai sekarang.

okay. moral of the story, papehal nak berjaye dalam SPM kite kene ubah sikap yang negatif kepade sikap yang positif. bukan saje untuk SPM, tapi untuk kebaikan di dunie dan di akhirat. okay. wish me luck for th SPM this year. bye. assalamualaikum :)

No comments:

Post a Comment